Beroemde 'M' logo's
McDonalds
Melkbrigadiertjes
3M
M&M
MIGROS
MTV
Mars
mmm van Mora
Milka
Metro Rotterdam
Macromedia
Tijdschrift MAD
Madrid 2012
Mascotte vloeitjes
Microsoft
Joris Driepinter
Melk de Witte Motor
'M' met vleugels

Melk. De Witte Motor

Melk moet, heette het eerst. Maar omdat de jeugd steeds meer lak heeft aan alles wat moet, komt PPGH/Moussault voor de nieuwe melkcampagne met De Witte Motor op de proppen. Het vak reageert kritisch, maar de campagne slaat aan. Sterker, de Witte Motor ronkt nog steeds. Begin 1983 vraagt het Nederlands Zuivelbureau negen (sic) bureaus creatieve voorstellen te doen voor een collectieve melkcampagne. Dat grote aantal komt doordat de bureaus van alle contribuanten (de melkfabrieken) een kans moeten krijgen.

PPGH/Moussault behoort niet tot die categorie, maar mag wel meedoen. Dat danken zij aan Henk Engelkes van de Melkunie, die hun inschakeling bij het NZB heeft bepleit vanwege zijn goede ervaringen met het bureau bij het maken van campagnes voor twee derivate melkproducten. Harry Kramp en Frans Hettinga vormen het team dat ervoor moet zorgen dat het nog betrekkelijk kleine bureau dit grote account (mediabudget: vier à vijf miljoen) verwerft. De competitie op zich noemt Kramp 'een van de opmerkelijkste' die hij ooit heeft meegemaakt. "Ook zo curieus was, dat we niet zelf mochten presenteren en er ook geen gesprekken vooraf waren. In beleid of strategie hoefden we niet te adviseren, want daarvoor kregen we inzage in een dik boek dat ze hadden gemaakt.

Ontworpen door/in: Reclamebureau PPGH/Moussault door Harry Kramp en Frans Hettinga, 1983

Met dank aan: Kees Schiferli en Erwin Slaats